čtvrtek 12. března 2015

Švédsko IV. Bývání a DIY - z nutnosti radost.

Konečně se dostávám k odpovědím na otázky ohledně bydlení, které jsou mi pokládány ze všech stran. Zvědavým jsem drze říkala hele, všechno se dočteš v dalším článku, na kterém už pracuji," ale upřímně, začala jsem dnes a ani jsem nevěděla, jak to pojat. Užitečné informace a rady pro potencionální studenty nebo zajímavý report pro zvídavé? Vlastně pořád nevím, tak asi můžete čekat od všeho trochu. Fotek tradičně nejvíc.

Jestli už máte plné zuby červených domků na mých fotkách, tak snad asi ani nepokračujte. 


Připomínám, že bydlím v menším městě - v kouzelném Falunu, za který jsem vděčná. Menší znamená cca 37 000 obyvatel, veškeré městské vyžití, na jaké si jen vzpomenete(takový Zlín), ale zároveň jezera, lesy a červené domečky všude. Např. ve Stockholmu je bytová situace špatná a koleje, které jsou na okraji města, prý taky ani nemusíte dostat. Ve Falunu patří kolej a snad většina bytů přátelské agentuře a jako student jsem si mohla vybrat z několika studentských typů bydlení. Dokonce i ta kolej vypadala lákavě a všichni ji doporučovali; jsou to budovy moc hezké, nové, je tam sauna, máte svůj pokoj s vlastní koupelnou a chcete-li, tak i kuchyňský koutek. Cena ovšem byla ve finále mnohem vyšší než mé snové bydlení, od kterého jsem původně moc nečekala.


Můj byt se nachází ve čtvrti typických švédských domků, jen ne rodinných, ale spíše bytových. Sdílím ho s dalšími dvěma studentkami, přičemž každá má svůj vlastní pokoj. Jinak to tady ani nefunguje. Překvapilo mě, že ani v jiných zemích neznají sdílení pokojů jako třeba my v Brně. Ptáte se, kolik nejlevnější bydlení v menším švédském městě stojí? Pro představu je to asi 7 200,-/měsíc. Žití bez stipendia by tu opravdu bylo velmi nemilé.  Každopádně pro švédské studenty je to nic, proto většinou prchají do vlastních garsonek a hlavně blíž ke škole či centru.

A málem bych zapomněla! Taky máme společnou prádelnu jako z amerického filmu. Možná vám to  nepřipadá jako takové dobrodružství, ale já se s tím nikdy předtím nesetkala. Stačí si zabookovat, kdy chcete jít prát a máte ty obří mašiny na dvě hodiny sami pro sebe.

Mezi domy najdete něco jako společný dvůr a je zbytečné popisovat, co tam najdete, protože přikládám fotky. V kolárně najdete taky můj bicykl, ale o tom zase příště.


Vezmu-li to nejkratší cestičkou mezi domky, projdu tímhle kouzelným lesíkem(já tady těm lesům říkám karkulkovské) a jsem na naší pláži. Opravdu můžu říkat naší, protože je to pláž naší čtvrti - Bojsenburgu!


A tady je asi škoda mluvit. Každopádně tohle je jen jedno z mnoha jezer poblíž a je radost kolem běhat a nebo třeba piknikovat. Kromě přírodních krás najdete u jezer všemožné posezení, gril a v létě na pláži funguje i kiosek. Brzy se chystáme využít jednoho ze stolů a dát si tam hodně dlouhý oběd.


Zajímá vás ale víc samotné bydlení? 

Jelikož je to pro mě spíš něco jako přechodný prostor pro tvoření, tak se o něj klidně podělím.

 Kromě pár háčků na zdi a jedné bílé(jak jinak) skříně, byl můj pokoj zcela nevybavený. Nebylo zde ani světlo. Po dvou nocích spaní na zemi a fungování při svíčce jsem se rozhodla s tím něco dělat. A štěstí stálo při mě. Když už jsem málem vyhodila v přepočtu asi 6 000,- za pronájem nábytku, potkala jsem nejhodnější lidi na severu. Půjčili mi základní kusy nábytku(a ke všemu takhle dokonalé), vzali mě do IKEI, měla jsem s nimi první pivo ve Švédsku a tak. Bylo to hezké a jsem jim vděčná, že ušetřené peníze můžu investovat radši třeba.. do jídla.


A v nízkonákladovém zařizování jsem pokračovala.. IKEA je pro Švédy opravdu směšně levná, takže dokonce i já jsem si mohla dovolit pořídit něco málo tam, převážně to ovšem putovalo do kuchyně. Nechápu, jak má švédská spolubydlící mohla žít bez struhadla! Víc věcí jsem ale pořídila v místních bazarech, o kterých vám napíšu někdy příště. Vzpomněla jsem si, že v brněnské IKEI bývá koutek s poničeným zbožím atp., které je výrazně slevněné. A tak jsem se po něm poohlédla i tady. Měl trošku jinou podobu a byl asi stokrát menší, každopádně posloužil. Pořídila jsem závěsy, svíčky a pár dekorací, které byly zamýšleny jako vánoční. Mé okno díky nim konečně dostalo švédský look.

Mezi prázdnými bílými zdmi se začal rýsovat nejhezčí pokoj ve Falunu(!). Nehodlala jsem kupovat víc věcí, a tak jsem si udělala hezký DIY den, uvařila jsem si kakao z oříškového mléka a na hromadu hodila všechno, co by se mohlo hodit. Nůžky(vřele doporučuju cestovat s nůžkama, je to jedna z těch věcí, které pořád potřebujete a doma si to vůbec neuvědomujete),materiály ze školy, noviny, krabice, fotky, které jsem si přivezla, tavící pistol s lepidlem(myslela jsem dopředu a přivezla jsem), izolepu, přírodní provázek, který jsem koupila..
Výroba rámečků.
Krabička od rajčat.

Opravdu se vyplatí myslet při nakupování potravin. Kupovala jsem ze začátku vše v krabicích, hezkých plechovkách a sklenicích, které by se mohly hodit, i když to stálo o kačku víc. 

Další velké plus je kamarádit se s japonskými studenty, kteří neuvěřitelně válí v origami a výrobě čehokoli z papíru! Díky lekcím a dárečkům mé japonské kamarádky tak mám tuhle růži a různé origami kousky. Některé nám visí po zdech.


Pokud konzumujete dostatek arašídového másla, máte pak z čeho pít.


Nebo pojídáte rozinky? Možná pak nebudete muset kupovat květináč.


Btw. včera jsem na byt vlastnoručně dotáhla paletu, kterou jsem potkala. Prý je tady taky nějaká dílna pro všechny Bojsenlidi, tak se chystáme vyrobit si stůl na balkon a třeba vám pak přihodím obrázek.

Žádné komentáře:

Okomentovat