čtvrtek 27. srpna 2015

Stockholm.

Hlavní město Švédska a moje velká láska, dovolím si říct. Možná proto, že moc nezapadá do tradičních představ o tak velkém městě. Vypovídající může být to, že leží na 14 ostrovech, a tak představujete-li si všudypřítomnou vodu a zeleň, vaše fantazie nabrala správný směr. Abychom to doladili - domyslete si kreativitu ve vzduchu, čistý design a umění v nejrůznějších podobách. A úplně nejlépe uděláte, když si tam vyrazíte. A pokud možno, doporučuji tak učinit mimo turistickou sezónu, neb tím zvýšíte šanci, že vaše srdce zaplesá tak jako to moje. Když totiž ke všemu potkáváte převážně obyvatelé Stockholmu, na kterých prostě poznáte, že tam patří(to jsou ti, co jezdí v zimě na kole a vychutnávají si každý doušek té nejsilnější kávy v útulné kavárně), zažijete Stockholm!

První kroky v tomto severském městě jsem udělala na konci února a od té doby jsem si nepřála nic jiného, než se tam do jedné z kaváren vrátit a psát tam tento report. Přání se splnilo částečně - zavítala jsem tam ještě dvakrát, místo psaní jsem ale sbírala další materiály a jak možná víte, taky jsme zaběhly Stockholm. Těšila jsem se na léto, až všechny kavárny a pekárny otevřou zahrádky a Stockholm bude zelenější. Tvář červnového Stockholmu mě ale v těch nejturističtějších dnech a hodinách rozesmutněla. Prodírala jsem se davy a ptala se, kde je sakra můj Stockholm. Pochopila jsem, že mu to melancholické počasí prostě sluší mnohem víc a neláká to turisty, kteří narušují celé jeho kouzlo. Červen proto dal vzniknout dalšímu snu - chci vidět Stockholm na podzim, v mém nejoblíbenějším ročním období vůbec.
Ačkoli počet ostrovů může budit dojem, že jde o velké rušné město, nenechte se mýlit. Znamená to jen větší frekvenci mostů, po kterých mezi nimi přecházíte. Spousta uliček v centru zeje prázdnotou a vůbec, je tam božský klid! Centrum projdete po svých klidně za dva dny. Případně v sezónně doporučuji užít městská kola, na kterých my projezdily celé Oslo. 

K vidění je toho spousta. Všichni vám budou doporučovat místní část Södermalm. To proto, že jsou na její jedinečnost velmi hrdí.  Já si ale zamilovala i Gamla Stan neboli staré město. Pravděpodobně proto, že leží jen pár minut chůze od nádraží, byla jsem čerstvě okouzlena Stockholmem a všechno bylo intenzivnější. Mám pro vás však i racionálnější - gastronomické vysvětlení.

Konkrétně jsme si oblíbily ulici Stora Nygatan a krom toho, že je prostě sympatická od pohledu, nabízí domov hned několika skvělým podnikům. Dva z toho jsou navíc vskustku vegan-friendly. Další takové podniky najdete při procházce částí Södermalm, označení RAW nepřehlédnete.

Sattva Bageri 
Stora Nygatan 6

Možná jediné místo ve Stockholmu, kde nabízí tradiční Kannelbullar(cinnamon roll, bun, švédská rolka) ve vegan verzi! Kromě chutného chleba taky spoustu skvělých vegan, raw, guten-free a sugar-free dezertů. Je to příležitost ochutnat typické švédské sladkosti v rostlinné podobě. A ceny, ty byly snad z těch nejpříznivějších ve Švédsku. Vážně, přátelé, zajděte si tam na brunch a utracených švédských korun určitě litovat nebudete! 



Skoro naproti pekárny uvidíte Hermitage. Konkrétně na adrese Stora Nygatan 11. Můžete si zaplatit jednotnou(ne zrovna nízkou) cenu za oběd - buffet. To pak sníte, kolik zvládnete. Důležité ovšem je, že také nabízí kávu a spousta vegan dortů. Za speciální cenu si tu vychutnáte švédskou fiku - tzn. kafé + dort + božský klid a pohodu! (Tyto nabídky samozřejmě najdete téměř všude, jen ne v rostlinné verzi.)


Cosy Cafe
Stora Nygatan 42

Je to tam opravdu útulné a já to tam mám ráda! Ačkoli v originálním menu Cosy Cafe toho moc rostlinného nenajdete, obsluha vám vždy vyjde vstříct a s radostí vám něco připraví. Stejně tak vám udělá lahodnou ledovou kávu, která není na nápojovém listě. 


Bröd & Salt Bageri
Hammarby Allé 66 A
http://www.brodsalt.se/Produkter.html

Jediným vegan produktem zde je chléb. Spousta chleba. Ale pokud čtete mé příspěvky, tak už víte, že skandinávský chléb ke kávě může být zážitkem. Kupte si třeba takový, kde jsou vločky, oříšky a rozinky. No já si ten brunch užila, to mi věřte!



Sbalte ledovou kávu z Cosy Cafe, pytlíky s chlebem pekárny a zkuste se nemít fajn.


Espresso House - tento švédský řetězec potkáte nejen po celém Stockholmu, ale minimálně ve Švédsku a Norsku, docela často. Když jsme ho míjely po několikráté a opět bylo téměř plno, nedalo nám to a šly jsme zkoumat, v čem je ono kouzlo. Bohužel jsme ho ale neobjevily. Pravděpodobně láká na obří cappuccino za dobrou cenu, jinak na mě ale působí tak nějak McDonaldovsky. Káva nám nechutnala a kolegyni nejel ani cheesecake. Plus je, že nabízí i různé smoothies atp.


Cafe Nova
Järntorget 82

Pro nezasvěcené - mám ráda dobrou kávu. A líbí se mi švédský systém - zaplatíte za kvalitní černou kávu a často si můžete dolít. K tomu vyjde levněji než malé espresso. Samozřejmost ve všech kavárnách je pak i voda zdarma - nebojte se obsloužit sami. Přesně takovou najdete i zde. Ačkoli výběr dortů a dalšího je obrovský, rostlinné se zde hledá těžko.

Vegetariánský burger k dostání na Vasterlanggatan.


Na Vasterlanggatan, ale taky všude kolem nás zaujalo hned několik designových shopů.

Södermalm. Taková rozšířenější norská Grünerløkka. No vážně, místo neotřelých věcí, designových obchodů, vintage a second-hand shopů.. no a hlavně.. jedinečných kaváren, které vaše oko jinde nespatří. Není divu, že se zde kromě turistů vyskytují tolik populární hipsteři a seriózně, ještě nikdy jsem pohromadě neviděla tolik laptopů Apple jako v kavárně Coffice. Potkáte ale také supermany, batmany, Johna Lennona. Počítejte s vysokou frekvencí strážců vesmíru. No na mou duši.

Pokud jde ale o zmíněné obchody.. veškerou inspiraci jsem nevstřebala ještě teď. Stojí za to.



Djurgården. To je zeleň, voda, zeleň. Tento ostrov je ale populární především pro skanzen nesoucí stejný název. Jde o muzeum pod širým nebem a po všech stránkách připomíná náš Rožnov pod Radhoštěm. Je navíc na vyvýšeném místě, odkud máte hezký výhled na město. Já jsem ocenila už samotný výlet na ostrov, procházka podél přístavu to byla moc hezká.


Každý turista je směrován do muzea Vasa, které vás seznámí s dávným životem na moři a podíváte se na nějakou tu loď. Dále vás každý pošle do Nobelova nebo Historické muzea. No my samozřejmě všechny vynechaly a našly si to své, jak my to děláme. Navštívily jsme fotogalerii a muzeum moderního umění s centrem architektury a designu. Samozřejmě se mění dle aktuální výstavy, troufnu si vám ale tyto dvě místa doporučit. V každém minimálně najdete opět hezkou kavárnu.


Moderna Museet navíc můžete spojit s procházkou a průzkumem dalšího ostrova, na kterém se nachází. Najdete ho na Skeppsholmen.


V letním i zimním období se vám bude líbit v parku Kungsträdgården. A nebo k němu mám vřelý vztah jen já, protože právě tam začínal a končil náš 10km běh Stockholmem. Nachází se ale v části, která mi není vůbec blízká - je plná nákupních středisk.



 Za nočním životem doporučuji vyrazit opět do Södermalm. My si ale na své přišly i ve starém městě. The Liffey - Irish Pub nabízí totiž tu nejlepší živou muziku, a tak je možné, že se tam zastavíte na jedno, ale zůstanete až do rána. Můžu vás ujistit, že tady žádný švédský pán nekontroluje, jestli náhodou nejste moc opilí, jak tomu ve spoustě jiných podnicích je. Zato vy si budete muset hlídat peněženku, nejlevnější točené pivo se pohybuje kolem 200 kč.



Žádné komentáře:

Okomentovat